Your browser does not support JavaScript!


Vanliga fel och problem med Volkswagen Crafter

Volkswagen Crafter har fungerat som ett mångsidigt nyttofordon för företag i hela Europa. Känd för sin praktiska användbarhet och breda utbud av konfigurationer delar den många egenskaper med sin kusin, Mercedes Sprinter. Men precis som alla skåpbilar har varje generation sina egna svagheter. Nedan utforskar vi vanliga problem i båda generationerna av VW Crafter.

Vanliga problem med VW Crafter I (2006 - 2016)

Den första generationen Crafter, producerad i samarbete med Mercedes-Benz, utrustades med 2.5 TDI och senare 2.0 TDI-motorer. Även om den var pålitlig i många avseenden, utvecklade den flera återkommande mekaniska och elektroniska fel.

Oljeläckage (2.5 TDI)

  • Frekvent oljeläckage från oljefilterhuset och basfästet.
  • Motorblock ofta täckta av oljerester, vilket kräver tätning.
  • Vanligt i tidiga modeller med hög körsträcka.

Fel på dubbelmassesvänghjul och koppling

  • DMF kan skramla och slitas i förtid, särskilt under belastning.
  • Fel på kopplingsslavcylinder och tidigt kopplingsslitage har rapporterats.
  • Bakre differentialskada möjlig från vibrationer och drivlinechock.

Problem med DPF- och EGR-system

  • DPF-igensättning är vanligt i Euro 5-motorer på grund av körning på korta sträckor.
  • Glödstiftslampan kan indikera DPF/EGR-funktionsfel.
  • Dyra DPF-byten och EGR-ventilrengöring/byte behövs.

Slitage på insprutare och glödstift (2.0 TDI)

  • Piezoinsprutare är kända för att täppas till eller misslyckas, vilket orsakar feltändningar.
  • Glödstiftsproblem leder till dålig kallstart och fellampor.
  • Kräver ofta fullständiga byten vid 200 000 km.

Fel på turboladdare och tryckslang

  • Turbinlager slitage och sotuppbyggnad leder till fel med underladdning.
  • Intercoolerslangar kan brista, vilket orsakar effektförlust och visslande ljud.
  • Turbobyten är dyra men ibland nödvändiga.

Problem med kylsystemet

  • Kylarvätskeförlust utan synliga läckor tyder på problem med EGR-kylaren eller topplockspackningen.
  • Kylarvätska som kommer in i motorn kan höja oljenivåerna och minska smörjningen.
  • Tidig diagnos och reparation är avgörande för att undvika motorskador.

Korrosion på kaross och underrede

  • Rost på trösklar, hjulhus och dörrar uppträder även på relativt nya skåpbilar.
  • Antikorrosionsskyddet var svagare i tidiga modeller.
  • Svetsning och regelbunden behandling rekommenderas för att förhindra spridning.

Vanliga problem med VW Crafter II (2016 - Nu)

Den andra generationen Crafter, helt designad av VW, medförde betydande förbättringar i design och komfort. Ändå uppvisar den fortfarande flera tekniska problem och emissionsrelaterade problem.

DPF-regenereringsfel

  • Överdrivna regenereringscykler orsakade av felaktiga temperatur- eller trycksensorer.
  • Regenereringar så frekventa som var 100-200 km har rapporterats.
  • Kan leda till bränsleutspädning, kolvskador och slutligen motorhaveri.

Fel i AdBlue- och SCR-systemet

  • Fel på AdBlue-pumpen och doseringsinjektorer utlöser varningsmeddelanden om omstart.
  • Sensorer och ECU-moduler kräver ofta byte.
  • Återkallningskampanjer inkluderar uppdateringar av doseringsventil och SCR-komponenter.

EGR-kylarläckage och fel

  • Kylarvätskeförlust på grund av EGR-kylarläckage kan resultera i vit avgasrök.
  • EGR-ventilblockeringar kan leda till limp mode eller varningslampor.
  • Systemet kräver rengöring eller byte var 100 000+ km.

Slitage på kamrem och oljepumpbälte

  • 2.0 TDI-motorer har ett våtbälte för oljepumpen som är benäget att brytas ned.
  • Måste bytas ut tillsammans med huvudkamremmen runt 210 000 km.
  • Fel kan orsaka oljetrycksförlust och motorskador.

Batteridränering och elektriska fel

  • Tidiga batterifel och instrumentpanelens strömavbrott har rapporterats.
  • Tändningslås och jordfel är ofta grundorsakerna.
  • Sensorkalibrering eller modulbyte är ibland nödvändigt.

Slitage på karossdetaljer och interiör

  • Skjutdörrar, fönsteraktuatorer och interiörpaneler är benägna att skramla och feljusteras.
  • Bättre korrosionsskydd än Gen I, men kontrollera ändå slitpunkter.
  • Komponenter i framvagnen slits ut efter hög körsträcka och tung användning.

Trots dessa problem förblir VW Crafter ett populärt val i segmentet för kommersiella skåpbilar. Att hålla koll på underhållet – särskilt när det gäller utsläpp och drivlinekomponenter – kan hålla den igång pålitligt i hundratusentals kilometer.

VW Crafter
 
Nyckelordssökning
Avancerad sökning
Transit Center in Europe