Renault Trafic II - Tekniska Specifikationer
Renault Trafic II, tillverkad mellan 2001 och 2014, är ett mångsidigt lätt transportfordon som delar sin plattform med Opel/Vauxhall Vivaro och Nissan Primastar.
Renault Trafic II - Dimensioner
Renault Trafic II L1H1 (SL-SWB)
A - Total längd, B - Hjulbas, C - Total höjd, D - Maximal lastutrymmeslängd, E - Skjutdörrshöjd, F - Skjutdörrsbredd
Symbol |
A |
B |
C |
D |
E |
F |
Dimension (mm) |
4.782 |
3.098 |
1.944/1.960 |
2.400 |
1.285 |
1.000 |
L1H1
A: 4.782 mm
B: 3.098 mm
C: 1.944/1.960 mm
D: 2.400 mm
E: 1.285 mm
F: 1.000 mm
Renault Trafic II L2H1 (LL-LWB)
A - Total längd, B - Hjulbas, C - Total höjd, D - Maximal lastutrymmeslängd, E - Skjutdörrshöjd, F - Skjutdörrsbredd
Symbol |
A |
B |
C |
D |
E |
F |
Dimension (mm) |
5.182 |
3.498 |
1.962/1.969 |
2.800 |
1.285 |
1.000 |
L2H1
A: 5.182 mm
B: 3.498 mm
C: 1.962/1.969 mm
D: 2.800 mm
E: 1.285 mm
F: 1.000 mm
Renault Trafic II L2H2 (LH-LWB)
A - Total längd, B - Hjulbas, C - Total höjd, D - Maximal lastutrymmeslängd, E - Skjutdörrshöjd, F - Skjutdörrsbredd
Symbol |
A |
B |
C |
D |
E |
F |
Dimension (mm) |
5.182 |
3.498 |
2.464 |
2.800 |
1.285 |
1.000 |
L2H2
A: 5.182 mm
B: 3.498 mm
C: 2.464 mm
D: 2.800 mm
E: 1.285 mm
F: 1.000 mm
Ytterligare information
Renault Trafic II har en standard karossbredd (exklusive speglar) på 1.904 mm i alla konfigurationer, vilket gör den lättmanövrerad i stadsmiljöer samtidigt som den erbjuder ett rymligt lastutrymme.
Lastkapacitet och lastutrymme – Renault Trafic 2001-2014
Renault Trafic II erbjuder ett rymligt och praktiskt lastutrymme, vilket gör den till ett utmärkt val för kommersiella tillämpningar. De olika karosskonfigurationerna ger olika lastvolymer och nyttolaster, vilket säkerställer mångsidighet för olika transportbehov.
Lastvolym och nyttolast
Konfiguration |
Lastvolym (m³) |
Maximal lastlängd (mm) |
Nyttolast (kg) |
Kapacitet för EU-pallar |
L1H1 |
5,0 |
2.400 |
1.200 |
2 |
L2H1 |
6,0 |
2.800 |
1.200 |
3 |
L2H2 |
8,3 |
2.800 |
1.200 |
3 |
L1H1
Lastvolym: 5,0 m³
Maximal lastlängd: 2.400 mm
Nyttolast: 1.200 kg
Kapacitet för EU-pallar: 2
L2H1
Lastvolym: 6,0 m³
Maximal lastlängd: 2.800 mm
Nyttolast: 1.200 kg
Kapacitet för EU-pallar: 3
L2H2
Lastvolym: 8,3 m³
Maximal lastlängd: 2.800 mm
Nyttolast: 1.200 kg
Kapacitet för EU-pallar: 3
Lastning och praktisk användning
Renault Trafic II har en låg lastgolvshöjd, vilket gör lastning och lossning enklare. De breda bakdörrarna och den stora skjutdörren på sidan möjliggör effektiv hantering av last. Fordonet är också utrustat med flera fästpunkter inuti lastutrymmet för att säkerställa stabiliteten hos lasten under transport.
L2-versionerna erbjuder extra lastvolym och kan rymma upp till tre EU-pallar, vilket gör dem idealiska för transport av större gods. Den övergripande designen optimerar lastkapaciteten samtidigt som den behåller en kompakt exteriör för både stads- och långdistanstransporter.
Drivlinor och prestanda – Renault Trafic II
Renault Trafic II fanns tillgänglig med ett urval av bensin- och dieselmotorer under sin produktionstid, vilket gjorde den flexibel för olika kommersiella och transportbehov. Dieselvarianterna i dCi-serien blev särskilt populära tack vare sin balans mellan effekt och bränsleeffektivitet.
Motoralternativ
Motor |
Effekt (hk) |
Vridmoment (Nm) |
Växellåda |
Bränsleförbrukning (l/100 km) |
1.9 dCi |
82 |
190 |
5-växlad manuell |
7,5 - 8,0 |
1.9 dCi |
100 |
240 |
5-växlad manuell |
7,2 - 7,7 |
2.0 dCi |
90 |
290 |
6-växlad manuell |
7,0 - 7,5 |
2.0 dCi |
115 |
300 |
6-växlad manuell |
6,8 - 7,3 |
2.5 dCi |
135 |
320 |
6-växlad manuell |
7,3 - 7,8 |
2.5 dCi |
150 |
350 |
6-växlad manuell / 6-växlad automat |
7,1 - 7,6 |
2.0 16V (Bensin) |
120 |
190 |
5-växlad manuell |
9,5 - 10,0 |
Prestanda och körupplevelse
Renault Trafic II erbjuder en smidig och bränsleeffektiv körupplevelse, särskilt i dieselvarianterna. Införandet av en 6-växlad manuell växellåda i senare modeller förbättrade bränsleekonomin och kördynamiken. 2.5 dCi-motorn ger den bästa prestandan för tung användning, medan 1.9 dCi och 2.0 dCi-varianterna ger en bra balans mellan bränsleförbrukning och kraft.
Dragkapacitet – Renault Trafic II
Renault Trafic II har starka dragkapaciteter, vilket gör den till ett mångsidigt val för företag som behöver både lastutrymme och förmågan att dra släp. Den maximala dragkapaciteten varierar beroende på motor och drivlinekonfiguration.
Maximal dragkapacitet
Motor |
Dragkapacitet med bromsat släp (kg) |
Dragkapacitet med obromsat släp (kg) |
1.9 dCi (82-100 hk) |
2.000 |
750 |
2.0 dCi (90-115 hk) |
2.000 |
750 |
2.5 dCi (135-150 hk) |
2.000 |
750 |
2.0 16V Bensin (120 hk) |
1.800 |
750 |
1.9 dCi (82-100 hk)
Dragkapacitet med bromsat släp: 2.000 kg
Dragkapacitet med obromsat släp: 750 kg
2.0 dCi (90-115 hk)
Dragkapacitet med bromsat släp: 2.000 kg
Dragkapacitet med obromsat släp: 750 kg
2.5 dCi (135-150 hk)
Dragkapacitet med bromsat släp: 2.000 kg
Dragkapacitet med obromsat släp: 750 kg
2.0 16V Bensin (120 hk)
Dragkapacitet med bromsat släp: 1.800 kg
Dragkapacitet med obromsat släp: 750 kg
Dragassistanssystem
Renault Trafic II är utrustad med flera system för att förbättra stabiliteten och säkerheten vid släpvagnsdragning, inklusive:
- Trailer Stability Assist (TSA) – förbättrar stabiliteten vid släpvagnsdragning.
- Hill Start Assist – förhindrar att fordonet rullar bakåt vid start i lutning.
- Elektronisk stabilitetskontroll (ESC) – hjälper till att behålla kontrollen vid transport av tung last.
- Valfri dragkrok – tillgänglig som fabriksmonterad eller eftermonterad lösning.
Med en maximal dragkapacitet på upp till 2.000 kg med bromsat släp är Renault Trafic II en praktisk lösning för företag och yrkesverksamma som behöver en kombination av lastutrymme och dragförmåga.
Facelift och uppdateringar – Renault Trafic II
År 2006 genomgick Renault Trafic II en facelift som innefattade flera förbättringar inom design och prestanda. Dessa uppdateringar syftade till att modernisera utseendet samt förbättra effektivitet och säkerhetsfunktioner.
Viktiga förändringar i 2006 års facelift
- Exteriördesign: Ny grill, omdesignade strålkastare och en uppdaterad stötfångare för en modernare look.
- Interiörförbättringar: Förfinade material i instrumentpanelen, uppdaterat instrumentkluster och fler förvaringsutrymmen.
- Säkerhetsfunktioner: Standardkrockkuddar för förare och passagerare i de flesta versioner, förbättrade bromssystem och valfria parkeringssensorer.
- Motoruppdateringar: Införandet av den bränsleeffektiva 2.0 dCi-motorn, som ersatte äldre 1.9 dCi-modeller på vissa marknader.
- Förbättrad komfort: Bättre ljudisolering för en tystare kupé och förbättrade sätesmaterial för ökad hållbarhet och komfort.
Dessa uppgraderingar hjälpte Renault Trafic II att förbli konkurrenskraftig i segmentet för medelstora transportbilar genom att erbjuda bättre säkerhet, effektivitet och komfort, samtidigt som fordonets rykte om pålitlighet bibehölls. |