Your browser does not support JavaScript!


Renault Trafic II - Tekniska Specifikationer

Renault Trafic II, tillverkad mellan 2001 och 2014, är ett mångsidigt lätt transportfordon som delar sin plattform med Opel/Vauxhall Vivaro och Nissan Primastar.

Renault Trafic II - Dimensioner

Renault Trafic II L1H1 Dimensioner

Renault Trafic II L1H1 (SL-SWB)

A - Total längd, B - Hjulbas, C - Total höjd, D - Maximal lastutrymmeslängd, E - Skjutdörrshöjd, F - Skjutdörrsbredd
Symbol A B C D E F
Dimension (mm) 4.782 3.098 1.944/1.960 2.400 1.285 1.000

L1H1

A: 4.782 mm

B: 3.098 mm

C: 1.944/1.960 mm

D: 2.400 mm

E: 1.285 mm

F: 1.000 mm

Renault Trafic 2013 L2H1 Dimensioner

Renault Trafic II L2H1 (LL-LWB)

A - Total längd, B - Hjulbas, C - Total höjd, D - Maximal lastutrymmeslängd, E - Skjutdörrshöjd, F - Skjutdörrsbredd
Symbol A B C D E F
Dimension (mm) 5.182 3.498 1.962/1.969 2.800 1.285 1.000

L2H1

A: 5.182 mm

B: 3.498 mm

C: 1.962/1.969 mm

D: 2.800 mm

E: 1.285 mm

F: 1.000 mm

Renault Trafic II L2H2 Dimensioner

Renault Trafic II L2H2 (LH-LWB)

A - Total längd, B - Hjulbas, C - Total höjd, D - Maximal lastutrymmeslängd, E - Skjutdörrshöjd, F - Skjutdörrsbredd
Symbol A B C D E F
Dimension (mm) 5.182 3.498 2.464 2.800 1.285 1.000

L2H2

A: 5.182 mm

B: 3.498 mm

C: 2.464 mm

D: 2.800 mm

E: 1.285 mm

F: 1.000 mm

Ytterligare information

Renault Trafic II har en standard karossbredd (exklusive speglar) på 1.904 mm i alla konfigurationer, vilket gör den lättmanövrerad i stadsmiljöer samtidigt som den erbjuder ett rymligt lastutrymme.

Lastkapacitet och lastutrymme – Renault Trafic 2001-2014

Renault Trafic II erbjuder ett rymligt och praktiskt lastutrymme, vilket gör den till ett utmärkt val för kommersiella tillämpningar. De olika karosskonfigurationerna ger olika lastvolymer och nyttolaster, vilket säkerställer mångsidighet för olika transportbehov.

Lastvolym och nyttolast

Konfiguration Lastvolym (m³) Maximal lastlängd (mm) Nyttolast (kg) Kapacitet för EU-pallar
L1H1 5,0 2.400 1.200 2
L2H1 6,0 2.800 1.200 3
L2H2 8,3 2.800 1.200 3

L1H1

Lastvolym: 5,0 m³

Maximal lastlängd: 2.400 mm

Nyttolast: 1.200 kg

Kapacitet för EU-pallar: 2

L2H1

Lastvolym: 6,0 m³

Maximal lastlängd: 2.800 mm

Nyttolast: 1.200 kg

Kapacitet för EU-pallar: 3

L2H2

Lastvolym: 8,3 m³

Maximal lastlängd: 2.800 mm

Nyttolast: 1.200 kg

Kapacitet för EU-pallar: 3

Lastning och praktisk användning

Renault Trafic II har en låg lastgolvshöjd, vilket gör lastning och lossning enklare. De breda bakdörrarna och den stora skjutdörren på sidan möjliggör effektiv hantering av last. Fordonet är också utrustat med flera fästpunkter inuti lastutrymmet för att säkerställa stabiliteten hos lasten under transport.

L2-versionerna erbjuder extra lastvolym och kan rymma upp till tre EU-pallar, vilket gör dem idealiska för transport av större gods. Den övergripande designen optimerar lastkapaciteten samtidigt som den behåller en kompakt exteriör för både stads- och långdistanstransporter.

Drivlinor och prestanda – Renault Trafic II

Renault Trafic II fanns tillgänglig med ett urval av bensin- och dieselmotorer under sin produktionstid, vilket gjorde den flexibel för olika kommersiella och transportbehov. Dieselvarianterna i dCi-serien blev särskilt populära tack vare sin balans mellan effekt och bränsleeffektivitet.

Motoralternativ

Motor Effekt (hk) Vridmoment (Nm) Växellåda Bränsleförbrukning (l/100 km)
1.9 dCi 82 190 5-växlad manuell 7,5 - 8,0
1.9 dCi 100 240 5-växlad manuell 7,2 - 7,7
2.0 dCi 90 290 6-växlad manuell 7,0 - 7,5
2.0 dCi 115 300 6-växlad manuell 6,8 - 7,3
2.5 dCi 135 320 6-växlad manuell 7,3 - 7,8
2.5 dCi 150 350 6-växlad manuell / 6-växlad automat 7,1 - 7,6
2.0 16V (Bensin) 120 190 5-växlad manuell 9,5 - 10,0

Prestanda och körupplevelse

Renault Trafic II erbjuder en smidig och bränsleeffektiv körupplevelse, särskilt i dieselvarianterna. Införandet av en 6-växlad manuell växellåda i senare modeller förbättrade bränsleekonomin och kördynamiken. 2.5 dCi-motorn ger den bästa prestandan för tung användning, medan 1.9 dCi och 2.0 dCi-varianterna ger en bra balans mellan bränsleförbrukning och kraft.

Dragkapacitet – Renault Trafic II

Renault Trafic II har starka dragkapaciteter, vilket gör den till ett mångsidigt val för företag som behöver både lastutrymme och förmågan att dra släp. Den maximala dragkapaciteten varierar beroende på motor och drivlinekonfiguration.

Maximal dragkapacitet

Motor Dragkapacitet med bromsat släp (kg) Dragkapacitet med obromsat släp (kg)
1.9 dCi (82-100 hk) 2.000 750
2.0 dCi (90-115 hk) 2.000 750
2.5 dCi (135-150 hk) 2.000 750
2.0 16V Bensin (120 hk) 1.800 750

1.9 dCi (82-100 hk)

Dragkapacitet med bromsat släp: 2.000 kg

Dragkapacitet med obromsat släp: 750 kg

2.0 dCi (90-115 hk)

Dragkapacitet med bromsat släp: 2.000 kg

Dragkapacitet med obromsat släp: 750 kg

2.5 dCi (135-150 hk)

Dragkapacitet med bromsat släp: 2.000 kg

Dragkapacitet med obromsat släp: 750 kg

2.0 16V Bensin (120 hk)

Dragkapacitet med bromsat släp: 1.800 kg

Dragkapacitet med obromsat släp: 750 kg

Dragassistanssystem

Renault Trafic II är utrustad med flera system för att förbättra stabiliteten och säkerheten vid släpvagnsdragning, inklusive:

  • Trailer Stability Assist (TSA) – förbättrar stabiliteten vid släpvagnsdragning.
  • Hill Start Assist – förhindrar att fordonet rullar bakåt vid start i lutning.
  • Elektronisk stabilitetskontroll (ESC) – hjälper till att behålla kontrollen vid transport av tung last.
  • Valfri dragkrok – tillgänglig som fabriksmonterad eller eftermonterad lösning.

Med en maximal dragkapacitet på upp till 2.000 kg med bromsat släp är Renault Trafic II en praktisk lösning för företag och yrkesverksamma som behöver en kombination av lastutrymme och dragförmåga.

Facelift och uppdateringar – Renault Trafic II

År 2006 genomgick Renault Trafic II en facelift som innefattade flera förbättringar inom design och prestanda. Dessa uppdateringar syftade till att modernisera utseendet samt förbättra effektivitet och säkerhetsfunktioner.

Viktiga förändringar i 2006 års facelift

  • Exteriördesign: Ny grill, omdesignade strålkastare och en uppdaterad stötfångare för en modernare look.
  • Interiörförbättringar: Förfinade material i instrumentpanelen, uppdaterat instrumentkluster och fler förvaringsutrymmen.
  • Säkerhetsfunktioner: Standardkrockkuddar för förare och passagerare i de flesta versioner, förbättrade bromssystem och valfria parkeringssensorer.
  • Motoruppdateringar: Införandet av den bränsleeffektiva 2.0 dCi-motorn, som ersatte äldre 1.9 dCi-modeller på vissa marknader.
  • Förbättrad komfort: Bättre ljudisolering för en tystare kupé och förbättrade sätesmaterial för ökad hållbarhet och komfort.

Dessa uppgraderingar hjälpte Renault Trafic II att förbli konkurrenskraftig i segmentet för medelstora transportbilar genom att erbjuda bättre säkerhet, effektivitet och komfort, samtidigt som fordonets rykte om pålitlighet bibehölls.

 
Nyckelordssökning
Avancerad sökning
Transit Center in Europe