Your browser does not support JavaScript!


Peugeot Boxer - PSA: s tvilling

 Samarbetet mellan Fiat och PSA ansvarar för design och produktion av Peugeot Boxer. Det är den franska tillverkarens största skåpbil inom segmentet för medelstora och stora leveransfordon. Peugeot Boxer är den naturliga efterträdaren för J5, som tekniskt motsvarade den första generationen av Fiat Ducato. Samarbetet mellan två problem, kundförväntningar och den växande populariteten för leveransfordon har resulterat i form av en stabil skåpbil, som är Peugeot Boxer. På grund av begränsade distributionskällor var Boxer i början främst tillgängligt i Frankrike. Senare dyker van in i alla europeiska länder. Låt oss gå tillbaka till det ögonblick då allt började.

Debut av Peugeot Boxer

Arbetet med en helt ny skåpbil, som skulle bryta med föråldrade lösningar och stil, började 1987. Ital Design, ledd av Giorgetto Giugario, var med och arbetade på kroppen av den nya skåpbilen. De riktlinjer som företaget fick för att utveckla karosseriet i den nya modellen var mycket enkla: stort lastutrymme, prisvärdighet för olika karossversioner och minskning av luftmotstånd. Efter flera års förbättring godkändes den slutliga versionen av fordonet. Peugeot Boxer I presenterades för första gången 1994 på mässan i Genève. I slutändan uppnåddes luftmotståndskoefficienten Cx = 0,35. Det var denna design, som också Fiat och Citroen leveransbilar baserade på, som valdes årets skåpbil 1995.

Företaget har använt några designlösningar som har fungerat bra i J5-modellen. Peugeot Boxer Jag var ett fordon med fordon med tvärgående motor. Det beslutades att använda en självbärande kropp, vilket bidrog till en minskning av fordonets egen vikt och ökad kollisionsstyrka. Intressant nog beslutades det att använda olika utformningar av fram- och bakfjädring. Framtill finns en McPherson-upphängning (med eller utan stabilisator), och på baksidan finns en styv bakaxel monterad på parabolfjädrar. Skåpbilarna var huvudsakligen utrustade med dieselmotorer och genererade kraft i området 68 - 127 hk. Den kraftfullaste versionen av motorn kom från Iveco och hade beteckningen 2.8HDI. Peugeot Boxer I tillverkades som en sluten skåpbil, glasbil, upphöjd skåpbil, 6/9-passagerarvagn, 9-passagerar minibuss, låda, 6-passagerare. Det fanns också beställningar för enskilda flottparkunder, som ett postkontor i Frankrike eller ett nätverk av sjukhus.

I februari 2002 beslutades att uppdatera alla tvillingmodeller från PSA-gruppens skåpbilar. Ansiktslyftning innebar främst utseendet på fordonets framsida. Den mest slående modifieringen var byte av ljus till större. Dessutom har den främre stötfångaren också förändrats, vilket fick mer karakteristiska former. Tillverkaren beslutade också att göra logotypen mer synlig. Mindre förändringar infördes också i fordonet, även om de främst rörde fler fickor och skåp för förarens användning. Ny bensin-, LPG- och CNG-enheter har dykt upp i motorområdet. Deras maximala effekt var 110 hk. Ansiktslyftningen påverkade inte luftmotståndskoefficienten, som fortfarande var Cx = 0,35. Arbetet med den mer strömlinjeformade formen måste flyttas till nästa generation av fordon. Detta dök upp några år senare, redan 2006.

Den första generationen Peugeot Boxer har inte varit så framgångsrik i försäljningen som tvillingen Fiat Ducato. Boxer Jag var mycket populär i Frankrike. I andra delar av Europa stannade det i skuggan av Ducato, Ford Transit eller till och med Volkswagen LT. Detta berodde främst på ett mindre omfattande nätverk av återförsäljarsalonger jämfört med konkurrerande varumärken.

Läs nästa Peugot Boxer II ->
 
Nyckelordssökning
Avancerad sökning
Transit Center in Europe