Nissan NV400 är ett annat resultat av samarbete mellan tre bilproblem. Skåpbilpresentationen ägde rum 2010 under mässan för kommersiella fordon i Hannover. Nissan NV400 designades av Nissans European Design Center. Denna skåpbil skiljer sig något från tvillingmodellerna. Den har ett helt annat kylargaller, främre stötfångare, motorhuv och strålkastare, som i Nissan har integrerats med LED dagsljus.
Nissan NV400 genomgick, liksom de andra nyttofordonna, en känslig modernisering 2014. Först utvidgades en serie av 2,3-litersmotorer utrustade med en eller två turboladdare (BiTurbo). Motorer utrustade med en turboladdare genererar 110 hk eller 125 hk, motorer utrustade med två turboladdare ger 135 hk och 163 hk. 150 HP-varianten utrustad med en turboladdare har också lagts till i erbjudandet om turboladdade enheter.
Nissan NV400 är, liksom de andra skåpbilarna, resultatet av samarbete mellan tre märken. Det finns i fyra hjulbasversioner. Modeller märkta som L1 har en axelavstånd på 3182 mm och framhjulsdrift, modellerna L2 - 3682 mm (FWD), bilar märkta som L3 finns i två versioner: L3 - 4332 mm (FWD) eller L3 - 3682 mm (RWD), L4 - 4332 mm (RWD) -versionen var också tillgänglig. Som ni ser kan Nissan NV400 vara utrustad med framhjulsdrift (FWD) eller bakhjulsdrift (RWD).
Hittills har Nissan inte presenterat en ny generation NV400. Tillverkaren har också tagit bort den här modellen från sin webbplats. Medan Opel Movano och Renault Master presenterade nya generationer av sina skåpbilar i slutet av 2019 gjorde Nissan det inte.