Your browser does not support JavaScript!


Mercedes Sprinter I (1995–2006) – Tekniska specifikationer

Första generationens Mercedes-Benz Sprinter, som tillverkades mellan 1995 och 2006, blev snabbt en av Europas mest ikoniska och mångsidiga transportbilar. Med flera olika längder och takhöjder användes den i ett brett spektrum av professionella och industriella sammanhang.

Mått – Mercedes-Benz Sprinter I

Mercedes Sprinter L1H1 Mått

Mercedes Sprinter I L1H1

A - Total längd, B - Hjulbas, C - Total höjd, D - Maximal lastlängd
Symbol A B C D
Mått (mm) 5004 2997 2365–2405 2515

L1H1

A: 5004 mm

B: 2997 mm

C: 2365–2405 mm

D: 2515 mm

Mercedes Sprinter L1H2 Mått

Mercedes Sprinter I L1H2

A - Total längd, B - Hjulbas, C - Total höjd, D - Maximal lastlängd
Symbol A B C D
Mått (mm) 5004 2997 2591–2631 2515

L1H2

A: 5004 mm

B: 2997 mm

C: 2591–2631 mm

D: 2515 mm

Mercedes Sprinter L2H1 Mått

Mercedes Sprinter I L2H1

A - Total längd, B - Hjulbas, C - Total höjd, D - Maximal lastlängd
Symbol A B C D
Mått (mm) 5585 3550 2365–2405 3265

L2H1

A: 5585 mm

B: 3550 mm

C: 2365–2405 mm

D: 3265 mm

Mercedes Sprinter L2H2 Mått

Mercedes Sprinter I L2H2

A - Total längd, B - Hjulbas, C - Total höjd, D - Maximal lastlängd
Symbol A B C D
Mått (mm) 5585 3550 2591–2631 3265

L2H2

A: 5585 mm

B: 3550 mm

C: 2591–2631 mm

D: 3265 mm

Mercedes Sprinter L3H2 Mått

Mercedes Sprinter I L3H2

A - Total längd, B - Hjulbas, C - Total höjd, D - Maximal lastlängd
Symbol A B C D
Mått (mm) 6945 4013 2591–2631 4214

L3H2

A: 6945 mm

B: 4013 mm

C: 2591–2631 mm

D: 4214 mm

Lastutrymme och nyttolast – Mercedes-Benz Sprinter 1995

Första generationens Sprinter konstruerades för att erbjuda exceptionell lastkapacitet och invändig volym i flera konfigurationer. Från den kompakta L1H1 till den långhjuliga L3H2-versionen erbjöd modellen flexibla lösningar för hantverkare, budfirmor och logistikföretag.

Lastkapacitet och volym

Modell Max lastlängd (mm) Volym (m³) Nyttolast (kg) Euro-pallar
L1H1 2515 7,0 1670 2
L1H2 2515 9,1 1540 2
L2H1 3265 9,1 1540 3
L2H2 3265 10,4 1520 3
L3H2 4214 13,4 1400–1500 5

L1H1

Max lastlängd: 2515 mm

Volym: 7,0 m³

Nyttolast: 1670 kg

Euro-pallar: 2

L1H2

Max lastlängd: 2515 mm

Volym: 9,1 m³

Nyttolast: 1540 kg

Euro-pallar: 2

L2H1

Max lastlängd: 3265 mm

Volym: 9,1 m³

Nyttolast: 1540 kg

Euro-pallar: 3

L2H2

Max lastlängd: 3265 mm

Volym: 10,4 m³

Nyttolast: 1520 kg

Euro-pallar: 3

L3H2

Max lastlängd: 4214 mm

Volym: 13,4 m³

Nyttolast: 1400–1500 kg

Euro-pallar: 5

Lastvänlighet

Sprinterns låga lasttröskel och breda bakdörrsöppning gjorde lastning och lossning enklare. Beroende på modell rymdes mellan två och fem euro-pallar. Det rymliga, fyrkantiga lastutrymmet var väl lämpat för både hyllsystem och skrymmande gods. Förstärkt golv och surrningspunkter bidrog till säker transport.

Motorer och drivlinor – Mercedes Sprinter I

Första generationens Sprinter erbjöds med ett brett urval av diesel- och bensinmotorer. Dessa motorer var kända för sin hållbarhet och sitt höga vridmoment – särskilt dieslarna var populära bland hantverkare och fordonsflottor.

Motoralternativ och specifikationer

Motor Typ Cylinderkapacitet (cc) Effekt (hk) Vridmoment (Nm) Växellåda Snittförbrukning (l/100 km)
OM602 2.9 TD 5-cyl turbodiesel 2874 122 280 5-växlad manuell 10,0
OM611 2.2 CDI 4-cyl turbodiesel 2148 82–129 200–305 5-växlad manuell 8,5–9,5
OM612 2.7 CDI 5-cyl turbodiesel 2687 156 330 5-växlad automat/manuell 9,5–10,5
M111 2.3 Bensin 4-cyl bensin 2295 143 200 5-växlad manuell 12,0

OM602 2.9 TD

Typ: 5-cyl turbodiesel

Effekt: 122 hk

Vridmoment: 280 Nm

Växellåda: 5-växlad manuell

Förbrukning: 10,0 l/100 km

OM611 2.2 CDI

Typ: 4-cyl turbodiesel

Effekt: 82–129 hk

Vridmoment: 200–305 Nm

Växellåda: 5-växlad manuell

Förbrukning: 8,5–9,5 l/100 km

OM612 2.7 CDI

Typ: 5-cyl turbodiesel

Effekt: 156 hk

Vridmoment: 330 Nm

Växellåda: 5-växlad automat/manuell

Förbrukning: 9,5–10,5 l/100 km

M111 2.3 Bensin

Typ: 4-cyl bensin

Effekt: 143 hk

Vridmoment: 200 Nm

Växellåda: 5-växlad manuell

Förbrukning: 12,0 l/100 km

Prestanda och tillförlitlighet

Sprinterns motorer var byggda för lång livslängd och högt vridmoment, perfekt för både tung last och stadskörning. OM611 och OM612 CDI erbjöd modern common-rail-teknologi, medan OM602 levererade robust och enkel turbokraft. Bensinversionerna var mindre vanliga men tystare och smidigare för lättare användning.

Dragkapacitet – Mercedes-Benz Sprinter 1995

Sprintern från första generationen var inte bara ett lastfordon – den erbjöd även imponerande dragkraft. Lämplig för släpvagnar, byggmaterial och extra last var den en mångsidig följeslagare för företag.

Maximal dragkapacitet

Motor Med bromsar (kg) Utan bromsar (kg)
OM602 2.9 TD 2000 750
OM611 2.2 CDI 2000 750
OM612 2.7 CDI 2000 750
M111 2.3 Bensin 1800 750

OM602 2.9 TD

Med bromsar: 2000 kg

Utan bromsar: 750 kg

OM611 2.2 CDI

Med bromsar: 2000 kg

Utan bromsar: 750 kg

OM612 2.7 CDI

Med bromsar: 2000 kg

Utan bromsar: 750 kg

M111 2.3 Bensin

Med bromsar: 1800 kg

Utan bromsar: 750 kg

Dragfunktioner och praktisk användning

Sprintern hade viktiga dragfunktioner som förstärkta bakaxlar, kompatibla elsystem för släp och valbar dragkrok. De kraftfulla dieselmotorerna gav gott om vridmoment för att hantera tung last – från arbetsmaskiner till släpkärror och byggmateriel.
Mercedes Sprinter
 
Nyckelordssökning
Avancerad sökning
Transit Center in Europe