Mercedes Sprinter I (1995–2006) – Tekniska specifikationer
Första generationens Mercedes-Benz Sprinter, som tillverkades mellan 1995 och 2006, blev snabbt en av Europas mest ikoniska och mångsidiga transportbilar. Med flera olika längder och takhöjder användes den i ett brett spektrum av professionella och industriella sammanhang.
Mått – Mercedes-Benz Sprinter I
Mercedes Sprinter I L1H1
A - Total längd, B - Hjulbas, C - Total höjd, D - Maximal lastlängd
Symbol |
A |
B |
C |
D |
Mått (mm) |
5004 |
2997 |
2365–2405 |
2515 |
L1H1
A: 5004 mm
B: 2997 mm
C: 2365–2405 mm
D: 2515 mm
Mercedes Sprinter I L1H2
A - Total längd, B - Hjulbas, C - Total höjd, D - Maximal lastlängd
Symbol |
A |
B |
C |
D |
Mått (mm) |
5004 |
2997 |
2591–2631 |
2515 |
L1H2
A: 5004 mm
B: 2997 mm
C: 2591–2631 mm
D: 2515 mm
Mercedes Sprinter I L2H1
A - Total längd, B - Hjulbas, C - Total höjd, D - Maximal lastlängd
Symbol |
A |
B |
C |
D |
Mått (mm) |
5585 |
3550 |
2365–2405 |
3265 |
L2H1
A: 5585 mm
B: 3550 mm
C: 2365–2405 mm
D: 3265 mm
Mercedes Sprinter I L2H2
A - Total längd, B - Hjulbas, C - Total höjd, D - Maximal lastlängd
Symbol |
A |
B |
C |
D |
Mått (mm) |
5585 |
3550 |
2591–2631 |
3265 |
L2H2
A: 5585 mm
B: 3550 mm
C: 2591–2631 mm
D: 3265 mm
Mercedes Sprinter I L3H2
A - Total längd, B - Hjulbas, C - Total höjd, D - Maximal lastlängd
Symbol |
A |
B |
C |
D |
Mått (mm) |
6945 |
4013 |
2591–2631 |
4214 |
L3H2
A: 6945 mm
B: 4013 mm
C: 2591–2631 mm
D: 4214 mm
Lastutrymme och nyttolast – Mercedes-Benz Sprinter 1995
Första generationens Sprinter konstruerades för att erbjuda exceptionell lastkapacitet och invändig volym i flera konfigurationer. Från den kompakta L1H1 till den långhjuliga L3H2-versionen erbjöd modellen flexibla lösningar för hantverkare, budfirmor och logistikföretag.
Lastkapacitet och volym
Modell |
Max lastlängd (mm) |
Volym (m³) |
Nyttolast (kg) |
Euro-pallar |
L1H1 |
2515 |
7,0 |
1670 |
2 |
L1H2 |
2515 |
9,1 |
1540 |
2 |
L2H1 |
3265 |
9,1 |
1540 |
3 |
L2H2 |
3265 |
10,4 |
1520 |
3 |
L3H2 |
4214 |
13,4 |
1400–1500 |
5 |
L1H1
Max lastlängd: 2515 mm
Volym: 7,0 m³
Nyttolast: 1670 kg
Euro-pallar: 2
L1H2
Max lastlängd: 2515 mm
Volym: 9,1 m³
Nyttolast: 1540 kg
Euro-pallar: 2
L2H1
Max lastlängd: 3265 mm
Volym: 9,1 m³
Nyttolast: 1540 kg
Euro-pallar: 3
L2H2
Max lastlängd: 3265 mm
Volym: 10,4 m³
Nyttolast: 1520 kg
Euro-pallar: 3
L3H2
Max lastlängd: 4214 mm
Volym: 13,4 m³
Nyttolast: 1400–1500 kg
Euro-pallar: 5
Lastvänlighet
Sprinterns låga lasttröskel och breda bakdörrsöppning gjorde lastning och lossning enklare. Beroende på modell rymdes mellan två och fem euro-pallar. Det rymliga, fyrkantiga lastutrymmet var väl lämpat för både hyllsystem och skrymmande gods. Förstärkt golv och surrningspunkter bidrog till säker transport.
Motorer och drivlinor – Mercedes Sprinter I
Första generationens Sprinter erbjöds med ett brett urval av diesel- och bensinmotorer. Dessa motorer var kända för sin hållbarhet och sitt höga vridmoment – särskilt dieslarna var populära bland hantverkare och fordonsflottor.
Motoralternativ och specifikationer
Motor |
Typ |
Cylinderkapacitet (cc) |
Effekt (hk) |
Vridmoment (Nm) |
Växellåda |
Snittförbrukning (l/100 km) |
OM602 2.9 TD |
5-cyl turbodiesel |
2874 |
122 |
280 |
5-växlad manuell |
10,0 |
OM611 2.2 CDI |
4-cyl turbodiesel |
2148 |
82–129 |
200–305 |
5-växlad manuell |
8,5–9,5 |
OM612 2.7 CDI |
5-cyl turbodiesel |
2687 |
156 |
330 |
5-växlad automat/manuell |
9,5–10,5 |
M111 2.3 Bensin |
4-cyl bensin |
2295 |
143 |
200 |
5-växlad manuell |
12,0 |
OM602 2.9 TD
Typ: 5-cyl turbodiesel
Effekt: 122 hk
Vridmoment: 280 Nm
Växellåda: 5-växlad manuell
Förbrukning: 10,0 l/100 km
OM611 2.2 CDI
Typ: 4-cyl turbodiesel
Effekt: 82–129 hk
Vridmoment: 200–305 Nm
Växellåda: 5-växlad manuell
Förbrukning: 8,5–9,5 l/100 km
OM612 2.7 CDI
Typ: 5-cyl turbodiesel
Effekt: 156 hk
Vridmoment: 330 Nm
Växellåda: 5-växlad automat/manuell
Förbrukning: 9,5–10,5 l/100 km
M111 2.3 Bensin
Typ: 4-cyl bensin
Effekt: 143 hk
Vridmoment: 200 Nm
Växellåda: 5-växlad manuell
Förbrukning: 12,0 l/100 km
Prestanda och tillförlitlighet
Sprinterns motorer var byggda för lång livslängd och högt vridmoment, perfekt för både tung last och stadskörning. OM611 och OM612 CDI erbjöd modern common-rail-teknologi, medan OM602 levererade robust och enkel turbokraft. Bensinversionerna var mindre vanliga men tystare och smidigare för lättare användning.
Dragkapacitet – Mercedes-Benz Sprinter 1995
Sprintern från första generationen var inte bara ett lastfordon – den erbjöd även imponerande dragkraft. Lämplig för släpvagnar, byggmaterial och extra last var den en mångsidig följeslagare för företag.
Maximal dragkapacitet
Motor |
Med bromsar (kg) |
Utan bromsar (kg) |
OM602 2.9 TD |
2000 |
750 |
OM611 2.2 CDI |
2000 |
750 |
OM612 2.7 CDI |
2000 |
750 |
M111 2.3 Bensin |
1800 |
750 |
OM602 2.9 TD
Med bromsar: 2000 kg
Utan bromsar: 750 kg
OM611 2.2 CDI
Med bromsar: 2000 kg
Utan bromsar: 750 kg
OM612 2.7 CDI
Med bromsar: 2000 kg
Utan bromsar: 750 kg
M111 2.3 Bensin
Med bromsar: 1800 kg
Utan bromsar: 750 kg
Dragfunktioner och praktisk användning
Sprintern hade viktiga dragfunktioner som förstärkta bakaxlar, kompatibla elsystem för släp och valbar dragkrok. De kraftfulla dieselmotorerna gav gott om vridmoment för att hantera tung last – från arbetsmaskiner till släpkärror och byggmateriel. |