Your browser does not support JavaScript!


Vanliga fel och problem med Iveco Daily

Iveco Daily har byggt upp ett starkt rykte i Europa som en robust och kapabel skåpbil. Designad på ett lastbilschassi, är den känd för sin hållbarhet och höga lastkapacitet. Varje generation kommer dock med sina egna tekniska problem. Denna guide beskriver de vanligaste felen per generation, och täcker modeller från den första Daily 1978 till den senaste uppdaterade versionen.

Vanliga problem Iveco Daily I (1978 - 1989)

Den första generationen av Daily, ursprungligen introducerad under Fiat-märket, markerade början på en långlivad plattform. Trots sin kraftiga konstruktion var de tidiga modellerna inte felfria.

Elektriska systemfel

  • Frekventa problem med elektriska fönster — långsam funktion eller fullständigt haveri.
  • Allmän opålitlighet i ledningsnätet på grund av åldrande komponenter och dåligt fuktskydd.
  • Kräver byte av regulator/motor eller omkoppling i problemområden.

Tätningar och vatteninträngning

  • Lösa eller försämrade dörr- och fönstertätningar orsakade vattenläckage och drag i hytten.
  • Ledde ofta till fukt i interiören och korrosion runt dörrkanterna.
  • Åtgärden innebar tätning eller fullständigt byte av vädertätningen.

Bromsokssnärjning

  • Främre bromskolvar var kända för att fastna på grund av korrosion eller bristande underhåll.
  • Resulterar i ojämn bromsning, överhettning och för tidigt beläggslitage.
  • Lösning: Regelbunden bromsservice och reparationssatser för bromsok.

Chassi- och strukturrost

  • Rost på chassi och hyttgolv var vanligt, särskilt i fordon med hög körsträcka.
  • Områden runt fjäderfästen och nedre paneler var särskilt drabbade.
  • Förebyggande krävde underredsbehandling och reparation involverade ofta svetsning.

Iveco Daily I Facelift (1989 - 1999)

Den uppdaterade Daily förbättrade många av den tidigare generationens svagheter. Även om den fortfarande baserades på en stegram, introducerade den uppgraderade motorer och bättre rostskydd.

Slitage på kopplingsvajern

  • Manuella kopplingsvajrar var benägna att fransa upp och gå av utan förvarning.
  • Ofta föregås av en tung känsla i kopplingspedalen.
  • Förebyggande underhåll innebar tidigt byte och smörjning.

Problem med drivaxel och universalknutar

  • Slitna universalknutar eller centrallager orsakade vibrationer i drivlinan.
  • Att ignorera symptom kan leda till obalans i axeln eller haveri.
  • Rutinmässig inspektion och tidigt lagerbyte hjälpte till att förhindra skador.

Underhåll av bromssystemet

  • Bromsglidare behövde regelbunden smörjning för att undvika att bromsoken fastnade.
  • Långvarig försummelse kunde leda till bromsobalans och släpande bromsar.
  • Frekvent service var nyckeln till tillförlitlighet.
TC_PLACE_HOLDER_PRODUCTS

Vanliga problem Iveco Daily II (1999 - 2006)

Den andra generationen av Daily introducerade common-rail dieselmotorer och bättre förfining. Flera tillförlitlighetsproblem blev dock uppenbara med användning.

Drivaxelvibrationer

  • Drivaxelns centrallager och universalknutar slets ofta ut.
  • Symtom inkluderade knackningar eller vibrationer vid hög hastighet.
  • Rekommenderad åtgärd: Byte av stödlager och ombalansering av axeln.

Vatteninträngning i ledningsnätet

  • Vatteninträngning i chassiledningsnätet orsakade elektriska kortslutningar.
  • Resulterade i utbrända säkringar, startproblem och i extrema fall brända ledningar.
  • Åtgärden innebar tätning av ledningsnät och omdragning av exponerade sektioner.

Främre bromsokssnärjning

  • Bromskolvar fastnade på grund av dålig smörjning av stiften.
  • Orsakade släpande bromsar och för tidigt skivslitage.
  • Lösning: Serva bromsoken regelbundet och byt stift vid behov.

Kopplingsvajerbrott

  • Liksom den uppdaterade Daily I fortsatte kopplingsvajrar att gå av oväntat.
  • Kraftigare eftermarknadsvajrar gav längre livslängd.
  • Tidig upptäckt innebar att kontrollera pedalkänslan och synligt vajerslitage.

Vanliga problem Iveco Daily II Facelift (2006 - 2014)

Denna generation fick Euro 4 och senare Euro 5-motorer, inklusive de populära 2.3 HPI och 3.0 HPT dieslarna. Även om de generellt var mer förfinade, började flera problem att uppstå relaterade till utsläpp och elektronik.

EGR-ventil igensättning (2.3 HPI / 3.0 HPT)

  • Vanligt problem vid stadskörning med start-stopp och dålig bränslekvalitet.
  • Symtom: ojämn tomgång, tvekan och varningslampor (P0401/P0402).
  • Rengöring av ventilen eller fullständigt byte krävs ofta var 60 000–90 000 km.

DPF-igensättning och regenereringsfel

  • Blockerade dieselpartikelfilter var ett vanligt klagomål på Euro 5-versioner.
  • Varningsmeddelanden och limp-läge utlöses av ofullständiga regenereringscykler.
  • DPF-rengöring, sensorbyte eller ECU-programuppdatering behövdes ofta.

Injektortätningsläckor (3.0 HPT)

  • Genomblås från injektortätningar leder till kolavlagringar och bränslelukt i hytten.
  • Svarta avlagringar runt injektorerna är ett tidigt tecken.
  • Reparation inkluderar rengöring, omförsegling och ibland byte av injektorer.

ABS-sensorfel

  • Frekvent på bakaxelsensorer – orsakar intermittenta ABS/ESP-varningar.
  • Kabelskador eller korrosion vid naven var vanligtvis orsaken.
  • Rengöring eller byte av sensorer och säkring av ledningar var lösningen.

Vanliga fel Iveco Daily III (2014 - 2019)

Denna version innebar en fullständig omdesign och förbättrad bränsleekonomi, samt mer avancerade förarassistansfunktioner. Trots detta kvarstod problem med motorkomponenter och elektroniska system.

Turboaktuatorfel (2.3 HPI)

  • Aktuatormotorns fel ledde till för lågt laddtryck eller limp mode.
  • Ofta orsakat av värme och vibrationer eller dåliga elektriska kontakter.
  • Byte av aktuator eller komplett turbo kan vara nödvändigt.

Vevhusventilation läckage

  • Oljedimma eller rester runt insugssystemet eller intercooler-rören.
  • Orsakades av spruckna vevhusventilationsslangar eller felaktig oljeavskiljare.
  • Åtgärd: Byt ut avskiljarenheten och slangarna.

Batteriladdning och BCM-fel

  • Batteriladdning orsakades av felaktig Body Control Module (BCM) som höll kretsar aktiva.
  • Slumpmässiga elektriska fel inklusive innerbelysning, dörrlås och varningslampor.
  • Återställning av BCM eller byte löste återkommande problem.

Vanliga problem Iveco Daily III Facelift (2019 - )

Den senaste ansiktslyftningen förde med sig Euro 6d dieselmotorer och uppdaterat infotainmentsystem. Nya problem uppstod dock främst kopplade till emissionssystem och sensorer.

NOx-sensor och AdBlue-fel

  • Frekventa AdBlue-relaterade varningsmeddelanden som "Motorstart ej möjlig om x km."
  • Vanliga koder: P229F (NOx-sensor), P20EE (SCR-effektivitet).
  • Lösningar inkluderar sensorbyte, injektorrengöring och ECU-återställningar.

Fel på adaptiv farthållarsensor

  • Radarfeljustering eller kontaminering orsakade fel i farthållarassistansen.
  • Ofta utlöses av väder, skräp eller mindre frontalkrockar.
  • Återkalibrering hos återförsäljare eller sensorbyte kan krävas.

Läckage i kopplingsslavcylinder (manuella versioner)

  • Hydrauliska läckage orsakar mjuk kopplingspedal och problem med växling.
  • Synlig vätska under växellådans hölje är ett nyckelsymtom.
  • Åtgärd innebär byte av slavcylinder och luftning av systemet.
Iveco Daily
 
Nyckelordssökning
Avancerad sökning
Transit Center in Europe