Ford Transit Custom vs Renault Trafic - en jämförelse
Ford Transit Custom MK3 (modellår 2023) och Renault Trafic III (senaste Trafic, uppdaterad 2025) är två av de ledande mellanstora transportbilarna i Europa. Båda erbjuder flera karosskonfigurationer: Transit Custom finns i två längder (L1/L2) med lågt tak, medan Trafic kommer i två längder (L1/L2) och två takhöjder (H1 låg, H2 hög). Båda erbjuds som skåpbil eller dubbelhytt. Nedan jämför vi deras viktigaste egenskaper – dimensioner, lastkapacitet, motorer, bränsleeffektivitet, teknik, prissättning och tillförlitlighet – med hjälp av data från officiella källor och recensioner.
Dimensioner och lastkapacitet
Transit Custom MK3 (2023) i den korta hjulbasversionen L1 är cirka 5 050 mm lång, med en hjulbas på 3 100 mm och en takhöjd på 1 972 mm. Som jämförelse är Renault Trafic III (L1H1) cirka 5 080 mm lång (hjulbas 3 098 mm) och 1 971 mm hög, och erbjuder ett lastutrymme på ~5,8 m³.
Ford Transit Custom L1H1
Total längd: 5 050 mm
Hjulbas: 3 100 mm
Höjd: 1 972 mm
Lastvolym: ~5,8 m³
Max. lastvikt: ≈1 350 kg (diesel)
Renault Trafic L1H1
Total längd: 5 080 mm
Höjd: 1 971 mm
Lastvolym: 5,8 m³
Max. lastvikt: 1 222 kg
Ford Transit Custom L2H1
Total längd: 5 450 mm
Hjulbas: 3 500 mm
Höjd: 1 972 mm
Lastvolym: ~6,8 m³
Max. lastvikt: ≈1 350 kg (diesel)
Renault Trafic L2H2
Total längd: 5 480 mm
Höjd: 2 498 mm
Lastvolym: 8,9 m³
Max. lastvikt: 1 083 kg
Slutsatser: Renault Trafic erbjuder mer vertikalt utrymme (högre tak) och större lastvolym, särskilt i L2H2-konfigurationen. Transit Custom är något kortare, håller höjden under 2,0 m (användbart i garage) och har en högre maximal lastvikt (≈1 350 kg).
Motorer och prestanda
Båda skåpbilarna använder moderna turbomotorer. Transit Custom MK3 erbjuds med Fords 2.0L EcoBlue-diesel med effekter från 110–170 hk. Den levereras som standard med en 6-växlad manuell växellåda (FWD) och erbjuder en 8-växlad automatlåda (AWD-alternativ för högre effekter). Ford erbjuder också ett mildhybridalternativ (MHEV) för vissa dieselmotorer, plus en ny laddhybrid (2,5L bensin + elmotor, 232 hk) och en helt elektrisk E-Transit Custom (100 eller 160 kW motor, ~337 km räckvidd). Renault Trafic III är endast tillgänglig med dieselmotor: tidiga modeller använde en 1.6L dCi (90–140 hk), medan faceliftet 2019+ introducerade en 2.0L dCi (120–170 hk). Växellådorna är 6-växlade manuella, med en 6-växlad dubbelkopplingsautomat tillgänglig för 2.0 dCi i högre utrustningsnivåer. Ingen hybrid- eller elversion av Trafic erbjuds ännu.
Ford Transit Custom MK3
Motor: 2.0L EcoBlue diesel, 110–170 hk
Effekt: 110–170 hk (405 Nm för 170 hk)
Växellåda: 6-vxl manuell (standard); 8-vxl automat (tillgänglig)
Alternativ: Laddhybrid (2.5L, 232 hk, ~50 km elräckvidd) och Elektrisk (100/160 kW, ~337 km)
Renault Trafic III
Motor: 1.6L dCi diesel (90–140 hk) eller 2.0L dCi (120–170 hk)
Effekt: 90–170 hk (max 380 Nm)
Växellåda: 6-vxl manuell (standard); 6-vxl dubbelkopplingsautomat (2.0L-modeller)
Elversion: Ingen för närvarande (ingen hybrid/el-Trafic)
Slutsatser: Båda bilarna uppnår liknande toppeffekter (~170 hk) och erbjuder moderna dieselmotorer. Fords utbud är bredare (med hybrid/el-alternativ) och inkluderar fyrhjulsdrift som tillval, medan Renaults uppdatering har ökat effekten (+25 hk, +40 Nm) i 2.0L-motorn. Transit-motorerna tenderar att producera högre vridmoment, och Fords nya drivlinor ger den en fördel när det gäller acceleration och alternativa energialternativ.
Bränsleförbrukning och effektivitet
Bränsleekonomin varierar beroende på motor och konfiguration. Officiellt har Transit Custom 2.0L diesel en genomsnittlig förbrukning på cirka 7,5 l/100 km (blandad körning) för den lättare L1-versionen (cirka 7,7 l/100 km för L2). Laddhybridvarianten är klassad till endast 1,6–2,0 l/100 km (WLTP) tack vare sin elektriska räckvidd. Renault Trafics 2.0L diesel uppnår ungefär 6,1–6,8 l/100 km (WLTP) beroende på effekt och växellåda. I praktiken är Trafics dubbelturbodieslar något mer ekonomiska vid jämförbar användning.
- Ford Transit Custom MK3: ~7,5–7,7 l/100 km (2.0L diesel, blandad); PHEV ~1,6–2,0 l/100 km.
- Renault Trafic III: ~6,1–7,0 l/100 km (2.0L dCi, blandad).
Slutsatser: Renault Trafics dieselmotorer tenderar att vara snålare, vilket kan sänka driftskostnaderna för användare som kör långa sträckor.
Teknik och funktioner
Båda bilarna erbjuder modern komfort- och säkerhetsteknik. Transit Custom MK3 levereras med Fords SYNC4-multimediasystem som visas på en stor 13-tums pekskärm (med inbyggt 5G-modem och valfri Alexa-röstassistent). Den inkluderar förarhjälpmedel som Pre-Collision Assist, filhållningsassistans, adaptiv farthållare, system för förarvarning och tillgängliga 360°-kameror. Trafic III har en 8-tums EASY LINK-pekskärm med navigation, DAB-radio och smartphone-spegling. Dess standard säkerhetspaket inkluderar parkeringssensorer bak, automatisk nödbroms, filbytesvarning, igenkänning av trafikskyltar och trötthetsvarnare.
Ford Transit Custom MK3
Säkerhet: Pre-Collision Assist, filhållningsassistans, adaptiv farthållare, skyltigenkänning, förarvarning, etc.
Multimedia: 13″ SYNC4-pekskärm (5G, Android/Apple), röststyrning, Alexa
Annan teknik: Mobilt kontors-ratt, valfri 360°-kamera, Pro Power Onboard-eluttag
Renault Trafic III
Säkerhet: Parkeringssensorer bak, automatisk nödbroms, filbytesvarning, skyltigenkänning, uppmärksamhetsvarning
Multimedia: 8″ EASY LINK-skärm (navigation, Apple CarPlay/Android Auto, DAB-radio)
Annan teknik: Modulärt "mobilt kontor"-skrivbord i hytten, 84 L invändigt förvaringsutrymme
Slutsatser: Fords Transit Custom är teknikrik, med en större pekskärm och mer avancerade alternativ (360°-vy, röstassistent). Renaults Trafic är enklare men levereras med en bred uppsättning förarhjälpmedel som standard och smarta praktiska detaljer (mobil arbetsstation, extra förvaring).
Priser och tillgänglighet
Priset beror på land, specifikation och utrustningsnivå. I Sverige startar en basutrustad Ford Transit Custom skåpbil på cirka 400 000 kr (exkl. moms). En ny Renault Trafic skåpbil startar något lägre, på cirka 380 000 kr (exkl. moms) för grundmodellen. Högre utrustningsnivåer (Trend/Limited för Ford; Nordic/Iconic för Renault) och tillval (dubbelhytt, automatlåda, högt tak) driver upp priserna avsevärt.
- Ford Transit Custom MK3: från ~400 000 kr (exkl. moms) i Sverige.
- Renault Trafic III: från ~380 000 kr (exkl. moms) i Sverige.
Slutsatser: Trafics grundpris är lägre, men dess inkluderade serviceplaner och längre garantier (på vissa marknader) kan kompensera för kostnaderna.
Tillförlitlighet och underhåll
Båda bilarna har beprövade meriter, men har sina egenheter. Den nya Transit Customs 2.0 EcoBlue-diesel hade några barnsjukdomar: initiala problem med insprutare och oljeservice på lanseringsmodellerna. Äldre Transit Customs (2018-2023) såg också problem med DPF och slitage på insprutare. Renault Trafic III är generellt robust: de senaste 2.0 dCi-motorerna har inte haft några större rapporterade fel, medan de tidigare 1.6 dCi-enheterna kunde drabbas av problem med insprutare/DPF. Kostnader för delar och service är liknande för båda bilarna; delar till Transit Custom (filter, bromsar, etc.) är allmänt tillgängliga och ofta något billigare.
Ford Transit Custom MK3
Vanliga problem: Tidiga 2.0L EcoBlue hade fel på insprutare/oljeservice. Håll även utkik efter slitage på dieselinsprutare och fel i AdBlue-systemet vid tung användning.
Service: 2 år/40 000 km intervaller; stort återförsäljarnätverk; gratis Ford-telematik hjälper till att spåra underhåll. Garantin är vanligtvis 5 år/150 000 km.
Renault Trafic III
Vanliga problem: Den nuvarande 2.0 dCi är generellt problemfri. Tidigare 1.6 dCi-bilar hade ibland fel på DPF/regenerering och insprutare. Trafic-sensorer (parkeringshjälp) kan behöva uppmärksamhet efter hård användning.
Service: Renault inkluderar serviceavtal på vissa marknader. Standardintervallet är 1 år/30 000 km eller 2 år/40 000 km, beroende på land. God tillgång på delar i hela Europa.
Slutsatser: Ingen av bilarna är exceptionellt problembenägen.
Sammanfattning: Ford Transit Custom eller Renault Trafic?
Både Ford Transit Custom MK3 och Renault Trafic III är utmärkta mellanstora transportbilar, men de betonar olika styrkor:
- Ford Transit Custom MK3: Moderna drivlinealternativ (diesel, PHEV, EV) och avancerad kabinteknik. Något lägre ingångspris, högre effekt och vridmoment, och ett omfattande infotainmentsystem. Vissa tidiga dieselmodeller hade problem med insprutare, men uppdateringar har förbättrat tillförlitligheten.
- Renault Trafic III: Erbjuder mer lastutrymme (särskilt med högt tak) och något bättre bränsleekonomi. Levereras med omfattande säkerhetsfunktioner och ofta en längre serviceplan som standard. Saknar hybrid/el-alternativ, men dess beprövade hållbarhet är ett plus.
Valet beror på prioriteringar. Om maximal lastvolym, bränsleeffektivitet och en enkel dieseluppsättning är avgörande, är Trafic ett starkt val. Om avancerad teknik, kraft och möjligheten att köra elektriskt är viktiga, har Transit Custom fördelen. Båda är kapabla arbetshästar – en provkörning och jämförelse av specifika konfigurationer hjälper till att fatta det slutgiltiga beslutet. |