Under åren 1989–1994 producerades också en förkortad version med namnet Fiat Talento, som är den naturliga efterföljaren av Fiat 242. Hjulbasen relativt Ducato reducerades från 2929 mm till 2315 mm. Fordonet var tillgängligt i fyra olika karosserier: en skåpbil, en buss, en låda och husvagnsdelar. 2014 ingick Fiat ett avtal med Renault, under vilket produktionen av ett modernt leveransfordon, Fiat Talento, började igen. Skåpbilen presenterades för första gången på utställningen i Frankfurt 2016 och hade många element gemensamt med Renault Trafic. Således har minnet av den gamla skåpbilen förnyats, vilket matchar moderna utsläppskrav och modern stil.
Beslutet att återuppliva Fiat Talento berodde också på förändringar på marknaden för leveransfordon. Tävlingen lanserade "små leverantörer" och de möttes med stort intresse från kunderna. Det bästa exemplet är Ford Transit Custom som lanserades 2012, som är en av de mest populära skåpbilarna som såldes i Storbritannien under det senaste decenniet. Lösningen, som inte fungerade i slutet av 1900-talet, mötte stort intresse 20 år senare. Detta illustrerar mycket väl hur mycket marknaden för kommersiella fordon har förändrats nyligen.