Your browser does not support JavaScript!


Fiat Ducato - resenärens favoritbil

Fiat fordon var mycket populära bland europeiska förare under 1900-talet. Detta berodde på deras relativt låga pris och vanliga tillgänglighet. Dess position på EU-marknaden försvagades under 2000-talet på grund av utvecklingen av kommersiella fordon bland konkurrerande skåpstillverkare. Det bör noteras att det fortfarande är en av de mest köpta skåpbilarna i Östeuropa. Det är främst kopplat till budbranschen, även om den används i stor utsträckning av polisen, ambulanser och andra livsområden som kräver hög lastkapacitet för fordon.

Fiat Ducato debuterade i början av 80-talet av det tjugonde århundradet som efterträdaren av Fiat 238. Den nya modellen var mer vinklad och passade till stilen för kommersiella fordon från denna tidsperiod. Tillverkningen av skåpbilen utfördes av det italienska företaget Sevel, som också samarbetade med Alfa Romeo, Citroen, Peugeot och Talbot. Produktionen av modellen ägde rum i Val di Sangro, där Sevel Sud-fabriken 1981 grundades. Fokus låg på universella och prisvärda lösningar - framhjulsdrift, lågsatsgolv, MacPherson-stag framtill och en styv axel på baksidan. Den första generationen Ducato var tillgänglig i två olika utrustningsversioner: S och SX. 1990 var det första ansiktslyftningen av Ducato i historien. Den viktigaste förändringen påverkade fordonets framsida - frontlyktornas utseende ändrades och de placerades i det främre stötfångarsgallret.

Den högsta hastigheten för den första generationen Ducato skåpbilar svängde runt 137-140 km / h. I augusti 1992 skapades också den elektriska versionen av Fiat Ducato som drivs av en L29-Somer DC elektrisk motor T29C. Den innovativa versionen hette Ducato Elettra och drevs av 28 batterier med en justerbar blysyraventil. Dessa batterier placerades i en trälåda. Batteriets totala vikt var 868 kg, vilket översteg fordonets nyttolast med 118 kg!

Läs nästa Fiat Talento ->
 
Nyckelordssökning
Avancerad sökning
Transit Center in Europe