Your browser does not support JavaScript!


Sann historia om Citroen Jumper

Citroen är för närvarande en av de fem populäraste biltillverkarna i Europa. Trots att fordonet bygger på samma struktur som de konkurrerande varumärkenas lastbilar har Citroen Jumper flera enskilda element som ger sin skåpbilkaraktär. Dessa faktorer bidrar till bra försäljningsresultat. Den innovativa exteriördesignen förtjänar speciell uppmärksamhet. I Storbritannien är Jumper känd som Citroen Relay.

De första modellerna av Citroën kommersiella fordon dök upp på den globala marknaden under mellankrigstiden. Redan 1928 producerade företaget en Citroen C4 VAN, som har väldigt lite gemensamt med C4-modellen som vi känner idag. Men den var utrustad med en stor, inbyggd bagageutrymme, som möjliggjorde transport av olika typer av varor. Citroen var en av de första tillverkarna i världen som mötte företagens behov för ett optimalt lastutrymme. Fordonet drivs av en 9-litersmotor. C4-skåpbilen var tillgänglig i 17 olika versioner, vilket möjliggjorde transport av gods upp till 1200 kg. 1939 släppte företaget TUB / TUC-modellen, som blev en föregångare för den ikoniska H-van-modellen.

 1947 debuterade Citroen H van på den europeiska marknaden med framhjulsdrift. Det var en ny lösning som senare antogs över hela världen. H van träffades med stort erkännande och till idag kan du träffa renoverade arbetskopior av detta fordon. Under de kommande decennierna introducerade Citroen ytterligare variationer av kommersiella fordon - Citroën Type 23 med en lastkapacitet på 1500 kg, eller 2CV MINI-VAN sålde i 1,2 miljoner exemplar. Det största genombrottet var dock introduktionen av den stora storleksanordningen Citroen Jumper.

Läs nästa Citroen Jumper I ->
 
Nyckelordssökning
Avancerad sökning