Den bästa Ford Transit-motorn i historien
Ford Transit har producerats kontinuerligt sedan 1965. I mer än 50 år har 8 generationer Ford Transit och tusentals tillgängliga versioner och kroppstyper dykt upp på marknaden. En stor revolution har också uppstått i motorenheten. Ford Transit från sin tillverkning var tillgänglig i olika versioner med mer än 30 olika motorer. Vilken Ford Transit-motor var bäst?
Ford Transit motorer historia
Den första någonsin Ford Transit van hade en 1,3L Taunus V4 motor, lånad från den tyska Ford Taunus Transit. Det var också tillgängligt i 1.5l och 1.7l versioner. Ford-ingenjörer i Storbritannien beslutade att öka sin kapacitet, som erbjuder V4 Essex-motorer med 1.7l, 2.0l och V6 3.0 för Transit MK1. Alternativt val var Perkins dieselmotor eller York.
Hur bedömer vi dessa motorer nu? Många av dem arbetar så långt! Det är värt att notera att Transit MK1 användes för 95% av bankrøver under den perioden. Polisen betonade att Transit kan nå en personbils hastighet med ett väsentligt ökat lastområde. Det skapade en explosiv blandning! Ford Transit-motorer var pålitliga, effektiva och före sin tid. I augusti 1977 framkom Ford Transit 1978 1/2 versionen, allmänt känd som Transit MK2. Detta bredde utbredningen av motorer med bensinmotorer Pinto 1.6 / 2.0 och Köln V6 2.8 eller Essex V6 3.0-enheter. Bland dieslarna dominerade 2,4-liters York-enheten fortfarande. För jämförelse - för den australiska marknaden samtidigt slå motorn V6 4.1l. Nya varianter av motorn uppträdde också med introduktionen av nya modeller. 2.3L Duratec och Duratorq TDCi motorerna i varianter 2.2l, 2.4l och 3.2l var de mest populära i Europa. Den europeiska marknaden levererades främst av skåpbilar med TDCI-motorer, vilket gav hög hållbarhet, relativt låg förbränning och felfri drift.
Ford Transit motorer i det nuvarande erbjudandet
Fords policy fokuserar på att stödja ny teknik och skydda miljön. På bara några år kan vi förvänta oss att alla Ford-bilar (och skåpbilar) kommer att ha elmotorer. Nuvarande är något annorlunda. Nya EcoBlue 2,0-litersmotorer introducerades på den europeiska marknaden.
Varje variant är från några till ett dussin HP kraftfullare än sin föregångare 2,2 TDCi. Vridmomentet är också högre. Injektorerna under en förbränningscykel (varar i en bråkdel av en sekund) gör 6 bränsleinsprutningar i komprimerad luftmotor i cylindern. EcoBlue-motorer erbjuder 15% lägre bränsleförbrukning än den tidigare använda enheten, men de kräver att AdBlue-tanken fylls i enlighet med Euro 6-föreskrifterna.
Den kraftfullaste Ford Transit-motorn
Det fanns några exceptionella kopior av Ford Transit med icke-standardiserade motorer, vanligtvis lånade från andra bilar. År 1971 debuterade SuperVan med en V8-motor, som genererade kraft på cirka 400 hk.
Dess efterträdare, SuperVan II, fick en Cosworth DFL-motor med en toppfart på 178 miles per timme. 1994 presenterade Ford den senaste SuperVan med Cosworth HB-enheten. Med tiden ändrades motorn till den mer praktiska Ford-Cosworth Pro Sports 3000 V6 med 295 hk.
År 2011 presenterade Ford Transit SuperSportVan-modellen med en turboladdad Duratorq 3.2-motor, som genererade effekt vid 198 hk. Samma år debuterade vår Drift Bus med en BMW M5 V8-motor med ca. 440 HP!
Och vad enligt din åsikt var den bästa Ford Transit-motorn i historien? |