Your browser does not support JavaScript!


Europa vs USA

Europa med Förenta staterna är olika geografiska, politiska, historiska eller till och med kultur. Tillvägagångssättet till frihet, rätten till vapnet och självklart - motoriseringen är helt annorlunda också! Medan Europa antar ytterligare bestämmelser om avgasutsläpp, utvecklar USA marknaden för stora bensinmotorer. Medan Europa samlar nyttofordon med skåpbilar, använder USA termen "trucks".





Medan Europa från 1960-talet dominerades av Transit Fords, i USA regerade Ford E-serien (Ecoline) att konkurrera med Chevrolet Corvair van. Transit i Europa utvecklades mycket snabbt och dominerar nya marknader. 2014 gav Ford i USA officiell information om ersättningen av Ford E (även kallad Club Wagon) - Ford Transit, som har sina rötter i Europa. Det var ett intressant drag eftersom Ecoline i 35 år var den mest sålda modellen i segmentet "full-size van" i USA. Förbättringen av fordon med andra bekymmer tvingade Ford att gå mot en stor europeisk tradition. Den första officiella informationen om skillnaderna i dessa fordon var intressant. Ford Transit med en 3,5-liters EcoBoost®-motor var 42% mer ekonomisk än den senaste Ecoline-modellen. Detta indikerades av effektiviteten hos motorn såväl som bränsleekonomi test. Dessutom hade den största Transit ett 75% mer lastområde än den största Ford Ecoline. Det var inte heller någon skillnad i det yttre utseendet - Ford E-serien hänvisade till äldre vinkelmodeller. I sin tur når Ford Transit redan ut mot modern design och en mer aerodynamisk form.





Trots det faktum att båda fordonet producerar och säljer fordon med samma namn, har de vissa skillnader. Vi kommer att försöka presentera dem på modellerna från 2017/2018 år.


Ford Transit in USA


År 2018 i USA säljs i fyra varianter - Transit 150, Transit 250, Transit 350, Transit 350 Heavy-Duty. Naturligtvis förekommer dessa varianter i olika variationer och versioner - lågt golv, med tre olika höjder, tak, med ett annat antal platser (från 8 till 15) etc.





Transitlastbilen från 2018 finns med tre olika motorer: Den traditionella 3,7 liter Ti-VCT V6-motorn med 275 hästkrafter (med ett vridmoment på 352,63 Nm) samt 3,5L EcoBoost® V6-motorn som uppnår det bästa vridmomentet i sin klass, vid en nivå av 542 Nm (och effekt ca 310 hk). Det tredje alternativet är en femcylindrig dieselmotor med direktinsprutning 3.2L I-5 Power Stroke® Turbo Diesel med 185 hästkrafter. Dessa enheter är mycket större och kraftfullare än motorerna som används på den europeiska marknaden. Detta beror på utsläppsstandarder (inklusive Euro 6), men också till kontinens bilkultur. Före införandet av regler och restriktioner användes motorer med lägre effekt. För jämförelse är det värt att nämna de motorer som användes i den senaste Ecoline-linjen. Grundmodellen var utrustad med en 4,6-liters V8-motor med 225 hk. Det var också möjligt att uppgradera till en 5,4-liters V8-enhet med en effekt på 255 hk.





Oavsett den valda versionen har American Transit en 6-växlad Automatic SelectShift-överföring. Från och med 2018 kommer efterföljande versioner av American Transit (inte bara för att transportera människor) att vara utrustade med steg för att komma vidare. Det här är en liten förändring men du kan se en tydlig trend som föddes i bussversionerna och går också på leveransfordon. Den sista skillnaden är användningen av "Battery Guard" -tekniken. Detta är programvara som tar hand om batteriets laddningsnivå. Du kan ställa in olika lägen för att använda energi när motorn inte är på. Denna teknik existerar inte i europeiska modeller, men dessa har ett antal innovationer inom säkerhet och kontroll



FORD TRANSIT IN EUROPE


Juridiska föreskrifter tvingade tillverkarna att göra många förändringar för att minska toxiner och avgaser. Detta gäller både drivenheter och tekniker som används - Smart Regenerativ Laddning, Accelerationskontroll och Auto-Start-Stop. Men låt oss börja med hjärtat, det är motorn.





Den nya 2.0 EcoBlue turbodiesel (hyperlänk) ersatte 2,2 TDCi Duratorq-enheten. Det finns för närvarande i tre olika varianter: 105, 130 och 170 hk. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen vid användning av denna typ av enheter är 6,7 liter per 100 km. Du kan se här en tydlig skillnad från enheterna på den amerikanska marknaden - både när det gäller cylindervolym, ekologi, körning ekonomi eller till och med kraft. För Duratorq-motorer ger EcoBlue dock mer kraft, mer vridmoment och lägre bränsleförbrukning. Motorns entusiaster måste komma undan med smaken (eller ta med ett fordon från USA). Motorn kompletteras med en 6-speed SelectShift-överföring - samma som i amerikanska modeller.
Det yttre utseendet på båda marknaderna har förenats. Vid fordonets framsida finns en karakteristisk grill. I sin tur beror frågorna på speglar, steg, extra ljus eller dörrtyper på köparens individuella förväntningar. Ford Transit är en van med ett obegränsat antal alternativ. Emellertid är dessa modifieringar mycket lika på båda marknaderna, om inte identiska.


Som en nyfikenhet är det värt att nämna att den europeiska modellen är utrustad som standard med lättbränsletankning utan traditionell bränslekork. Intressant är denna lösning ännu inte i USA.





Tack vare användningen av Smart Regenerative Charging-teknik laddas batteriet bara när det behövs. Detta eliminerar möjligheten att ladda om ett laddat batteri och onödig bränsleförlust. Med Auto-Start-Stop-funktionen kan du minska bränsleförbrukningen i staden. Vid stopp vid trafikljus går fordonet i neutralt läge. Denna teknik kan automatiskt stänga av motorn, samtidigt som man sätter på ljus, radio och luftkonditionering. För att flytta, tryck bara på kopplingen och systemet startar igen från början. En annan bekvämlighet är Acceleration Control-tekniken. Fordonet analyserar körstilen såväl som väder utanför för att justera bromstrycket eller kraften som överförs till hjulen. Alla dessa tekniker är utformade för att öka effektiviteten i bränsleekonomin och indirekt, positiv inverkan på den naturliga miljön. De omfattar hela spektrumet av säkerhetsteknik, som är tillägnad ett separat blogginlägg.



EUROPEAN OR AMERICAN FORD TRANSIT - WHAT YOU CHOOSE?

Automotive trender och tendenser (enforced by legal norms) går i en helt annan riktning. Europa fokuserar på ekologi, utvecklingen av hybridenheter, medan amerikanerna är trogna mot traditionen med stora förbränningsmotorer. Varje lösning har sina fördelar och nackdelar. Man handlar mer om att spara och ekologi, och en annan om motorns öde och kraft. Vilken cirkel hör du till? Vi uppmanar dig att delta i en Facebook-undersökning! Valet är enkelt. Valet är ditt!


Visste du att ... ?

Våra andra bloggartiklar: