Your browser does not support JavaScript!


VINTERN KOMMER! VAR REDO!

Mycket många förare glömmer att säkra sin bil från vintern. Följaktligen står de inför problem i deras sätt att skjuta en bil och till och med komma in. Dessutom är vägarna fyllda med salt, lera, sand eller snö, vilket väsentligt ökar faran för våra älskade fordon.



Den grundläggande banan som vinterschauffören kämpar för är problemet med att skjuta en bil. Var är dess fundament? Vanligtvis är de främsta synderna batteriet (och dess ägare). Den består av kemiska elektriska celler, vilka under påverkan av låg temperatur förlorar sin förmåga att leverera el. Batteriet handlar bara om kapacitetsförlust. Till exempel vid 0 ° C minskar batteriet sin kapacitet till 80% av värdet vid 25 ° C. I kritiska fall kan kapaciteten hos ett effektivt batteri nå upp till noll ampere timmar. Då kommer vi inte att kunna ge energi även till kabinens inbyggda belysning. När termometrar indikerar droppar under -20 ° C, motsvarar batterikapaciteten batterikapaciteten hos den gamla datorn. Den maximala strömmen som vi kan hämta är avsevärt reducerad.



Den vanligaste och mest effektiva praxisen är att ta batteriet i ett varmt rum (eller ett extra filtskydd). Det kan tas ut vid tidpunkten med en likriktare, men det är inte nödvändigt. Dessutom, kom ihåg att trycka på kopplingen under bränning för att hjälpa startaren. Du måste också vara medveten om att de flesta av enheterna ombord på vår bil behöver elektricitet för driften och konsumerar det hela tiden - från strålkastare, genom wipers, till ett bilalarm. Vissa är aktiva även efter att du har tagit bort nyckeln och kan behöva bytas ut före säsongen. Kom ihåg att problem med att skjuta en bil är en signal för ytterligare diagnos av en specialist.



Många har problem med att frysa dörrhandtag och låser i dörren och bagageutrymmet. Förhindrande av detta tillstånd kan ske med hjälp av ett hydrofobt (vattenförskjutningsmedel). De bör dock användas förebyggande. Om problemen av den här typen upprepas - då är det värt att överväga att investera i nya delar eller högkvalitativa ersättare. För sin del kan vi även smörja lås och smörja packningarna med glycerin eller vaselin.


Den verkliga banan är också frysningstorkarna. Efter hösten av kraftigt regn och högtorkare rekommenderar specialister att byta torkarblad. Särskilt det nästa kommer vinter, vilka låga temperaturer och snöfall kan påverka deras livslängd. På vintern finns det sand och salt på vägen, som sedan landar på våra bilar. De är skadliga för både vindrutorna och vindrutan själv. Under denna period är det viktigt att rengöra vindrutan och gummidelen av våra torkar regelbundet. På stannar under en stor frost - det är värt att lyfta torkarna upp. Försäkra dig alltid om att vindrutetorkarens blad inte fryser in i vindrutan innan du kör, särskilt efter ett långt stopp på vintern. Att försöka köra de frostade som fastnar starkt på vindrutetorkarna kan till exempel orsaka att en säkring blåser i sin krets och ännu värre konsekvenser.



Det viktigaste är dock inköp av vinterbrännvätska och bromsvätska! Vintervätskevätskan är en viktig utrustning för alla förare på vintern. Det är han som ger tröst under svåra förhållanden. Se till att det inte finns någon vätska med hög frysningstemperatur i tvättvätskebehållaren! En liknande sak gäller bromsvätska. Som alla vet - på vintern är bromslinjen förlängd. Detta innebär att du torkar ur bromsbeläggen och spänner över hela bromssystemet! Oavsett om det är ett skiv- eller trumsystem! Se till att bromsvätskenivån förblir på en hög nivå! Du kan beställa dessa artiklar direkt, i vår butik!


Visste du att ... ?

Våra andra bloggartiklar: