Your browser does not support JavaScript!


Ford Transit Supervan - Leverantörskonfiguration!

Ford Transit är allmänt känt som ett nyttofordon - en avlastningsbil, en ambulans eller en firetruck. Skaparens ursprungliga idé var att skapa ett fordon för alla - från en enkel jordbrukare till en rik affärsman. Mångfalden av versioner och applikationer var huvudsakligen av användning. Först förväntades ingen att en Transit för racing kunde skapas. Verkligheten var annorlunda och Supervan skapades.


Ford Transit Supervan I




Ford började investera i tävlingssporter runt 1962. Inträde till nästa årtionde tog ännu mer finansiella utgifter för motosporten. En lämplig form av reklam sökes, som kunde presenteras under demonstrationsturer. Ford Transit har varit en av de viktigaste modellerna på den globala marknaden, och ingen har någonsin försökt att utveckla en sportversion av nyttofordonet - Ford gjorde det allra första steget. Konceptet är allmänt känt som Supervan. Skapande av en sportvagn som beställts av Terry Drury Racing. Dess debut var påsk i 1971 vid British Brands Hatch.


Standardfjädring ersätts av en ram tillverkad av rörformiga profiler. Pappersprojektet själv skapades aldrig. Potentiella idéer skreds på golvet. Elementen placerades på rätt ställen, och sedan var hela svejst eller skuren för att ge den slutliga formen. Fordonet behövde en speciell upphängning. Följaktligen hittades Jaguar XJ6-komponenterna på framsidan, och fabriken bak var ersatt av Cooper F1 delar. Det hjälplösa styrsystemet var ursprungligen i GT40 Ford. 15-tums "Revolution" -hjulen hade lika bredd på framsidan och på baksidan. Som ett resultat hade fordonet bra dragkraft. Det var karakteristiskt att flyta ett av framhjulen medan de kom in i det vassa hörnet. Can-Am-skivbromsar var också installerade. Motorn drivs med en V8 5.0 med 435KM Gurney-Weslake. För att passa in i fordonet var det nödvändigt att skära ett hål i golvet. Den högsta inspelade hastigheten var ca 240 km / h.



År 1978 gjordes en visuell förändring, kallad "Mark 2". Frekventa framträdanden på showen och relativt dyra delar orsakade legenden att falla i skuggan. Den nya versionen debuterade 13 år senare.


Ford Transit Supervan II



Nästa modell skapades av Auto Racing Technology of Woolaston. Tidigare Ford Motorsport-chef återvände efter några år med tanken på reaktiverande kultbil. Sanningen är att det här fordonet med den ursprungliga Ford Transit bara hade liknande kroppsform. Kroppen är gjord av aluminiumram och kolfiber. Chassit härrörde från den avvecklade Ford C100. Framhjul var 11,5 tum bred och 14 tum bak. Motorn var en Ford Cosworth DFL V8 Endurance, med en kapacitet på 3,9 liter. Supervan 2 uppnådde kraften på 590 hästkrafter vid 9,250 varv per minut. De distinkta sidoöppningarna och bakre urtagningarna bildade vägen till de två lufttunnlarna som ökade fordonets grepp.



Tanken var densamma - automatiskt för reklam, show och roligt på spåren över hela Europa. Den första presentationen av den bredare allmänheten ägde rum 1984. Senare var fordonet en ikon för alla faser av British Grand Prix. När Cosworth-motorerna drogs tillbaka - var den andra övervakningen säkerställd och skyddad för användning i framtiden. Den högsta inspelade hastigheten är cirka 283 km / h. Intressant var föraren av både: Supervan I och Supervan II Chris Craft, som arbetade i Ford. Han börjar sitt jobb från budbäraren.


Ford Transit Supervan III



Van blev uppdaterad i samband med lanseringen av den femte generationen Transit. Ett garage supervan II användes. Det var 10% mindre än Ford Transit mk5, men det var perfekt för reklamändamål. Konstruktionen av lastbilen motsvarade Fords brittiska division, som bestämde sig för att sätta på 650-hk Cosworth, en enhet som främst är känd från Formel One-bilar. Väggen gick igenom rödblå färgförändringar för att återgå till primära färger under 2004. Men motorn ändrades. Ford-Cosworth Sixth Ford lanserades 1991 med en maximal effekt på 264 hk. Fordonet vägde mindre än 900 kg, vilket är ett riktigt imponerande resultat för en sådan storlek.


Den maximala hastigheten på detta fordon kan vara en överraskning. Så länge fordonet byggdes på en tidigare version var prestanda lägre. Den högsta inspelade och dokumenterade hastigheten var 243 km / h. Det är fortfarande ett imponerande resultat, men lämnar en dos brist.


Ford Transit Supervan IV ?


Planerar Ford att återskapa den kända supervan-serien? Kanske ser vi utgåvan med nästa generations Ford Transit skåpbilar? Eller förtjänar någon av de befintliga begreppen denna titel? Den här gången var stafetten övertaget av privata entusiaster, inklusive oss! Som ett resultat blev världens första Drift Bus skapad! V8 framdrivningssystemet är en båge till den första av övervakningsfamiljerna.



Visste du att ... ?

Våra andra bloggartiklar: