Delhandel - hur ser det ut i olika delar av världen?
Varje land kännetecknas av olika grad av utveckling, med olika tullar som styrs av historien. Detta återspeglas inom kultur, vetenskap och ekonomi och handel. Tidigare var handel beroende av geografiska förhållanden - stater med tillgång till havet eller stora floder hade en fördel gentemot andra. Att utnyttja naturens krafter accelererade transporten och utvidgade de territoriella möjligheterna för potentiella transaktioner. Med utvecklingen av teknik och transport har människor kunnat "hämta" naturen. Häst- eller flodtransporter ersattes av posttjänster. Det fanns bilar, flygplan eller till och med dronor. Men låt oss fokusera på bilindustrin. Hur ser det ut idag att sälja bildelar i olika delar av världen?
Afrika
Det är den minst utvecklade kontinenten när det gäller handel och teknik. Det här är en mycket stor marknad för begagnade delar - de är lättare att hitta från nya och ursprungliga delar. Biltillverkare investerar sällan i salonger med nya bilar. Om inte i de mer utvecklade länderna som Egypten, Sydafrika och Tunisien. Vad ser den traditionella afrikanska butiken med delar ut? Detta är vanligtvis en engångsaktivitet. Butiksägaren är både säljare och leverantör. Försäljningen sker på en stall eller en speciellt utsedd markdel. Det är vanligtvis begränsat till direktförsäljning, utan frakt.
Bredvid kontanter är möjligheten att handla. Du kan ersätta, till exempel, matvaror med trasiga delar av ditt fordon. Produktlinjen ligger mycket ofta direkt framför säljarens hem. Att ha ett företag med biltillbehör upprätthåller en hög social position. De har råd rikare medborgare eller medelstora företagare i större städer. Det är dock viktigt att komma ihåg att allt beror på det särskilda tillståndet. I Egypten ser försäljningen annorlunda ut än i Etiopien eller Madagaskar.
Asien mindre
I detta område ser butikerna mycket ut. Butiksägaren har en representativ funktion. Klädd i en kostym, en tröja och en distinkt lång slips välkomnar potentiella kunder redan på tröskeln till sin butik. Omgiven av en mängd delar vid synen, med olika kepsar, packningar och skruvar, uppmuntras produktkvaliteten. Som ett resultat tar kunden utanför de nödvändiga delarna med sig några fler prylar. Det är också värt att notera att inget land i Ford Transits värld inte är dyrt i denna del av världen. Chrome speglar? Låg suspension Anpassade alu hjul? Plush platser? Dussintals ljus på fordonets kropp? I Turkiet är sådana saker vanligt bröd. Dessutom tillverkas de flesta delarna i den här delen av världen, så det finns ett stort antal reservdelar och tillbehör. Valet är nästan lika stort som vår butik! Köpa i den regionen - Glöm inte att förhandla. Priserna på butikshyllor är ofta övervärderade, och säljare är välutbildade i förhandlingar! För vissa kan bristen på förhandling behandlas som ett brott!
Centraleuropa
Stationär försäljning i denna region saknar långsamt betydelse. Tack vare Europeiska unionen och Schengenområdet har gränserna förlorat sin betydelse. Detta gör det enkelt att resa och affärer. Därför utökar företagen från denna region ofta sin verksamhet och territoriella omfattning till hela Europa, eller åtminstone hela Europeiska unionen. Det bästa exemplet är Transit Center. Med tiden har framsteg gjorts. Bortsett från stationär försäljning har också postförsäljningen utvecklats. Den lilla butiken har ersatts av en stor tidning. En enkel webbplats har ersatts av en omfattande webbutik. Tillvägagångssättet till kunden är professionellt och snabbt. Klienten är angelägen om att snabbt acceptera beställningar, skicka varorna och leverera snabbt. Åratal av träning har kunnat minimera felmarginalen till noll och optimera köpprocessen själv. Internet är den största konkurrensen, eftersom det finns det största urvalet av delar. De erbjudna priserna måste vara mycket konkurrenskraftiga - det billigaste. Företag i denna region som ska vara på marknaden associerar också bilägare i sociala medier, onlineforum eller vid olika typer av sammankomster.
Självklart - varje butik skiljer sig från varandra, varje stat är utvecklad i en annan grad - så texten är lite förenkling. Behandla det med saltkorn (förutom delen om Transit Center). |