Vad är Fords framtida?
Under det gångna året har vi kommit med en mängd information om planer, idéer och Ford-projekt som genomförs. Vissa av dem handlar också om Ford Transit. Vi kommer att försöka samla denna information på ett ställe. Ta med dina bälten och gå med oss på en liten resa till framtiden!
Elbilar
Halvdelen av Fords kommer att vara hybrid- och elbilar fram till 2020. År 2014 introducerades tre modeller av C-max Energi, Ford Mondeo Hybrid och Ford Focus Electric till utvalda europeiska återförsäljarnätverk. Det fungerade inte riktigt, till exempel började produktionen av Mondeo Hybrid först i november 2014. År 2020 kommer det att spendera 4,5 miljarder dollar för att elektrifiera en del av sitt modellutbud. Vid den tiden kommer Ford att erbjuda 13 hybrid- och elmodeller. Vid slutet av decenniet kommer sådana fordon att täcka 40 procent. Erbjudanden från denna tillverkare. Det första steget är att introducera de nämnda Focus Electric på alla europeiska marknader.
Bildelar från 3D-skrivare
Ford försöker 3D-utskrift för bil och van delar. Företaget kommer att börja med spoilers, de strömlinjeformade dekorationerna fästas till bilens exteriörer för att få dem att se snabbare ut. För närvarande testar företaget delar för sin Ford Performance-racerbil, men 3D-tryckta delar kan användas för massmarknadsbilar och lastbilar i framtiden. 3D-utskrift sker på företagets fabrik i Dearborn, Michigan, med en skrivare tillverkad av företaget Stratasys (Ford: "kan skriva ut bildelar av nästan alla former eller längder.")
Ny brittisk innovationscenter
Ford har valt Förenade kungariket som plats för sin utveckling av smartare transporter, vilket ger upphov till oro över Brexit.
Bilmärkes europeiska smarta stadens forskningscenter kommer att baseras på Here East, affärscentrumet i Stratfords olympiska park, som också är hem för BT Sport, University College London och det nyöppnade Plexal tech-navet.
"Att grunda vårt snabbt växande team här i hjärtat av mobilitetsinnovation i London är avgörande för att påskynda vår inlärning och utveckling av ny teknik", säger Fords vice president och president i Europa, Mellanöstern och Afrika. Ford signalerade nyligen sitt fokus på tekniken med utnämningen av chefen för sin förare utan bil, Jim Hackett, som verkställande direktör i en ledningsskaka.
Självkörande bilar
Ford har redan dimmat en tå eller två in i framtiden. Förra året köpte den Chariot, en San Francisco-ruttdelningstjänst som använder Ford Transit 15-sitsbilar. I år meddelade Ford att det investerar 1 miljard dollar i Argo AI, en artificiell intelligens och robotteknik som grundades av tidigare Google- och Uber-ingenjörer. De kommer att arbeta med programvara för Fords första helt autonome fordon, vilket företaget säger att det kommer att lanseras år 2021.
Mark Fields tidigare VD för Ford avslöjade 2016 att de ska dubbla Fords Silicon Valley-arbetskraft och expandera sina anläggningar med 150 000 kvadratmeter i slutet 2016. Fields är lovande autonome fordon för masstransitering som är till SAE Nivå 4 standard för automatisering av 2021. Fields gick med i Ford i 2014, sedan starten har han prioriterat forskning och utveckling för självkörande bilar. Fältets ambition är att Ford ska skapa autonoma fordon under de närmaste 100 åren.
Kort sagt betyder detta förare utan fordon som inte har något ratt eller peddles och används i stadsmiljöer. Det kinesiska sökmotorn Baidu och Ford investerar båda en kombination av 150 miljoner dollar i Velodyne LiDAR, som är tillverkare av lättdetektering och spetsteknik för 3D digital bildbehandling. Velodyne-tekniken använder en kombination av kameror. Laserstrålningsgivare och ljus som bedömer omgivningen ger därför en 360 graders visuell kartläggning. Förare utan bil kommer att vara dyrare än vanliga bilar eller leveransbilar. |